Höjda röster och kraftuttryck

Efter en lång dag med först kommunstyrelsemöte i fyra timmar och där efter möte med det tekniska bolaget i kommunen för vatten och avfall träffade vi representanter för en grupp människor från ”sopupproret”. Vi hade bjudit in dem för att lyssna på dem vilket jag tycker är självklart – vi skall ha en dialog med människor.

Det som är trist är att det tydligen är helt OK att skälla och storma hur man vill när man träffar politiker vilket resulterade i att det inte blev mycket till konstruktivt möte av det hela. Varför måste man ta till höjd röst och kraftuttryck? – Det leder inte till annat än osämja och försvårar bara möjligheterna att man skall kunna komma överens och hitta lösningar.

Jag kan öppet erkänna att jag har svårt att respektera människor som inte kan hålla sig inom ramarna för hur man bemöter och behandlar andra människor – det är kanske inte någon bra egenskap hos mig men så är det och det står jag för.

Vill man komma överens och hitta gemensamma lösningar måste man vara beredd att bjuda till och anstränga sig – det går inte att enbart driva sin linje och vägra att lyssna på motpartens argument och förklaringar.

Jag vill mycket hellre se positivt på saker och försöka hitta nya lösningar än att se negativt på saker och ifrågasätta allt.

Kommentera

