Dialog – viktigt men svårt att uppnå

För mig är en aktiv dialog med människor en självklarhet som förtroendevald politiker – även mellan valen.

Problemet är att det är svårt att få till denna dialog. Jag söker upp människor i kommunen på olika sätt via såväl flygblad, annonser, direkta samtal som nya medier som Twitter, Facebook, Blogg osv. Tyvärr är det tämligen få som tar kontakt med mig vilket jag ser som ett bekymmer.

Detta är något jag tänker jobba vidare med men jag skulle gärna se en debatt kring detta så att vi tillsammans kan få till en bättre dialog mellan förtroendevalda och de människor de faktiskt skall representera.

Intressant – hoppas jag i varje fall.

5 kommentarer till Dialog – viktigt men svårt att uppnå

  1. Dan Forslund skriver:

    Jag har genom åren sett att du varit aktiv i diskussioner på forum och liknande, under artiklar i lokaltidningar etc.

    Det har imponerat på mig, och jag har tänkt att få politiker jobbar med det sociala på det viset. Det har dessutom inte varit en tillfälligt ökad aktivitet inför val, utan ständigt oavsett vad som händer i övrigt.

    Men det är nog mer vi kommuninvånare som är dåliga på att säga till när det är bra, och bra på att säga till när det är dåligt. Så var det även när jag jobbade som tidningsreporter; väldigt liten respons och övervägande missnöje när det var befogat, men inget beröm när/om det var bra.

    Så hur får man en dialog? Ja, du gör nog allt rätt. Kanske litar folk på att du sköter dig, helt enkelt? I övrigt tror jag det handlar om att fler måste bli vana vid de sociala medierna, och att deras tankar och ord faktiskt spelar roll.

  2. Tack för ditt inlägg Dan.

    För mig är det viktigt – och intressant – att ha en aktiv dialog med människor. Det är givande och dessutom kul!

    Skall man vara folkvald politiker och därmed förtroendevald tycker jag att man måste leva efter det – förtroendevald innebär att människor skall ha förtroende för dig och förtroende kräver kontakt och dialog.

    Jag har aldrig gillat det faktum att väljarna är väldigt poppis och jagade av politiker före valet men efter valet är de mer eller mindre ointressanta.
    Skall jag representera människor måste jag veta vad de vill och tycker och det kräver en aktiv dialog – det är i varje fall min syn på saken.

    Det bästa man kan göra är att fortsätta söka dialog på olika sätt och leva efter den principen. Det är inte vad man säger utan vad man gör som ger effekt – tror jag i varje fall.

  3. […] This post was mentioned on Twitter by Ung Leader DalÄlvarn, Stefan J. Eriksson. Stefan J. Eriksson said: Dialog – viktigt men svårt. http://wp.me/pqvPA-3G – Hur kan man utveckla detta? #val2010 @nya_moderaterna […]

  4. Dan Forslund skriver:

    Det måste sägas att det är väldigt smidigt med politiker på Twitter. Har man som invånare ett förslag är det betydligt bekvämare att bara skicka ett meddelande, än att göra en skrivelse.

  5. […] stor utmaning är hur man når människor och får igång en dialog så att man får möjlighet att ta del av deras synpunkter och frågor. Personligen tror jag att det […]

Kommentera

