Okända politiker – ett problem

Bland stockholmarna är det tydligen få som känner igen sina politiker vilket man kan läsa i SvD och DN idag. Detta är väldigt intressant och personligen tror jag det beror på att den lokala politiken inte får lika mycket uppmärksamhet som rikspolitiken, politikerna syns inte lika ofta.
Tyvärr tror jag att det råder samma problem ute i landet även i mindre kommuner, skulle man genomföra samma test i t. ex. min hemkommun Gagnef skulle vi nog få ett liknande resultat.
Detta är ett bekymmer anser jag för människor bör veta vilka som styr kommunen och det är en fara med att vara anonym som politiker. Anonymitet medför en risk att man som politiker inte tar lika stort ansvar i vissa fall, man gömmer sig helt enkelt bakom den.
Jag tror att det politiska klimatet skulle vara bättre om politiker blev mer kända – eller rättare sagt – igenkända. Här har media ett ansvar men framför allt vi alla politiker, vi måste aktivt söka kontakt och dialog med människor.

Media: SvD, DN – läs även Dolda makthavare hotar demokratin på SvD

Andra bloggar: Mary, Peter, JanTomas, Linda, Arkelsten och Paul

2 Responses to Okända politiker – ett problem

  1. […] · Permalink Linking blogs (3) Linda Norberg, Stefan – Nya moderaterna » Okända politiker – ett problem,Minamoderatakarameller […]

  2. […] tycker att det är viktigt att människor vet vilka som representerar dem då det kan finnas risker med anonyma politiker, risker som kan ha negativa konsekvenser för samhället. Min teori är att det finns en risk att […]

Kommentera

