Skolans resultat viktigast

Vänsterpartierna verkar anse att det största problemet med skolan idag är friskolor som går med vinst, att många barn lämnar skolan utan tillräckliga kunskaper verkar inte vara lika viktigt. För mig är det viktigaste att vi har skolor som sätter kunskap i fokus, skolor som har som mål att eleverna skall ha godkänt i alla ämnen när de går ut nian.

Om det är en kommunal eller en privat skola är oviktigt för mig. Skolor som inte når målen skall granskas och åtgärdas och samma sak skall givetvis gälla för alla skolor oavsett driftsform.

Det som jag finner lite märkligt är att det enligt vänstern inte är ok att en privat skola som går med vinst men däremot är det ok att en kommunal skola går med underskott – den logiken har jag svårt att få ihop. Varför kan privata skolor gå med vinst och ändå uppnå målen samtidigt som kommunala skolor inte klarar av det?

Jag tycker att alla – även vänsterpartierna – borde sträva efter en bra skola som lever upp till de krav vi har vad gäller mål och resultat. Skolan skall ha som vision och mål att alla elever skall ha godkänt betyg i alla ämnen när de går ut nionde klass – inte som idag där enbart de så kallade kärnämnena prioriteras.

För mig är barnen viktigare än frågan om skolan är kommunal eller privat – skolan är till för barnen, inte för politiker och deras utspel!

Andra bloggar: Kent, Rasmus och Robert

Media: AB, SvDDN 1 och DN 2

2 kommentarer till Skolans resultat viktigast

  1. […] 100 anledningar, Bo Widegren, bwlogg mediaosamhalle, Martin Mobergs blogg, Helena von Schantz, Stefan – Nya moderaterna » Skolans resultat viktigast, Stockholm enligt […]

  2. […] tidigare skrivit ett antal inlägg på detta tema. Jag har bl. a. tagit upp föräldraengagemang, skolans resultat, skolan som valetfråga och betyg […]

Kommentera

