(S) hindrar Sverige från att göra skillnad

Sverige ställer sig positiva till att göra en insats i Libyen, något som jag efterlyst i ett tidigare blogginlägg. Det är bra och viktigt att vi som land visar att vi aktivt ställer upp när det behövs.
Tyvärr blir det dock inte den insats som vi hade kunnat ställa upp med – och som oppositionen i Libyen så väl behöver. (S) med Juholt i spetsen satte stopp för eventuella insatser mot marken vilket innebär att våra svenska piloter enbart får agera mot eventuella flygplan (från Lybien) som bryter mot flygförbudet. Detta är givetvis en viktig uppgift men våra piloter hade kunnat göra mer än så och jag tror att de också skulle önska att de haft den möjligheten.
Jag tror att det finns en övervägande risk att omvärlden ser tämligen negativt på detta – risken är stor att man kommer att säga att Sverige är stora i orden men backar ur när det blir allvar. Vår röst i världen riskerar minska i värde.
(S) och Håkan Juholt kritiserade regeringen tidigare för att de inte agerade och pratade vitt och brett om insatser och annat men när det blev allvar var det samma (S) med Håkan Juholt i spetsen som satte stopp för eventuella insatser mot mål på marken. Detta säger antagligen en hel del om (S) tror jag – stora i orden men…

Uppdatering: Läs inlägget av en av piloterna i det förband som är tänkt att delta i FN-insatsen över Libyen på Wiseman’s Wisdoms

Media: AB, EXP1, EXP2, EXP3, EXP4, SvD1, SvD2, DN1, DN2

Andra bloggar: Alex.pe, Kjell Isberg, Staffan Danielsson, En chefspappas vardag, Cecilia Wikström, Johan Westerholm, Alltid Rött Alltid Rätt

6 Responses to (S) hindrar Sverige från att göra skillnad

  1. Alex.pe skriver:

    Frågan är väl då om vi ska göra en insats för det libyska folket, eller ”vara med” för att få ett gott anseende i omvärlden..?

    • Självklart är syftet med insatsen att skydda människorna i Lybien. Begränsningen gör dock att våra piloter inte kan skydda människor i den utsträckning de skulle kunna göra. Det tror jag är något som kan leda till att vårt anseende försämras i omvärlden – vilket vore synd.

      • Alex.pe skriver:

        Men ur ett realistiskt perspektiv måste det väl ändå anses vara ett stort steg att vi ens hjälper till att upprätthålla flygförbudet… att vi sedan från visst håll trånar efter konkreta strider ter sig väl lite onödigt?

      • Det är absolut ett stort steg men det kunde varit större och gett mer konkret resultat för de människor som idag är i stort behov av skydd. Att inte kunna hjälpa till i det konkreta skyddet av människor på marken när vi har förmåga och våra piloter viljan tycker jag är synd.

  2. Erik Johansson skriver:

    Bästa Stefan Eriksson. Jag läser med stort intresse Din blogg. Jag undrar lite över varför du kallar dig ”fritidspolitiker”. Det låter som att det vore något mindre värdefullt än bara ”politiker”.

    De människor som offrar sin fritid för det gemensamma bästa förtjänar bättre än så. Våga kalla Dig förtroendevald. Detsamma gäller ”yrkespolitikerna”; det är inte ett ”jobb” att bli minister – det är ett förtroendeuppdrag (låt vara att det i praktiken är arvoderat så, att man inte behöver jobba).

    Förr i tiden blev man vald för sina förtjänster i det ”civila”. Så borde det fortfarande vara. Tack och lov har vi våra kommunpolitiker som blir valda för sina förtjänster och företräden i det ”civila”.

    Apropå det här med Libyen och JAS-frågorna undrar jag vilken militärgrad Stefan Eriksson har.

    • Jag arbetar heltid med annat än politik så mitt politiska engagemang sker på fritiden – därav fritidspolitiker. Håller absolut med när det gäller förtroendevald – det är en stor ära att vara förtroendevald och något som jag är stolt över.
      När det gäller JAS-frågorna och min militära grad ser jag ingen direkt koppling men jag är grundutbildad som gruppchef och efter det har jag genomgått utbildning och praktik inom Hemvärnet till plutonchef – Löjtnant.
      Är intresserad av försvaret och militära frågor sedan många år vilket är en bidragande orsak till att jag engagerar mig i denna fråga nu.

Kommentera

