De rödgröna gör upp med SD om a-kassan

De rödgröna (eller vad man skall kalla dem) gör upp med (SD) om a-kassan. För att få igenom sina förslag är oppositionen beroende av (SD) vilket blir mer och mer uppenbart. I den aktuella frågan ryktas det dessutom att Ylva Johansson (S) tog med Sven-Olof Sällström (SD) tillsammans med representanter för övriga rödgröna partier till samtal på sitt rum. Rykten skall tas med en stor nypa salt men uppenbarligen ligger det någon sanningshalt i detta baserat på Ylvas kommentarer i media.
De rödgröna är beroende av (SD) för att få igenom sina förslag så det är inte förvånande att (S) söker stöd av (SD). Det krävs att samtliga partier inom oppositionen röstar lika – inklusive (SD) – för att de skall kunna få igenom ett förslag. Tyvärr tror jag att vi kommer att se mer av detta i framtiden och även mer och mer öppet samarbete mellan de rödgröna och (SD). Detta trots dyra löften från inblandade partiledare och andra.
Vi lever i en demokrati och detta hör till spelets regler då (SD) är invalda i vår riksdag, jag tycker dock att det är tragiskt men framför allt oroväckande att de rödgröna genom sitt handlade ger (SD) ett stort inflytande samtidigt som de bekräftar dem och därmed gör dem mer accepterade.

Media: SR, GP, SvD, AB, SVT, Nyheter24

Bloggar: Thomas, Politikerbloggen, Högbergs tankar Staffan, Edvin

Uppdaterat: Lade till Nyheter24 – Även lagt till Staffans blogg och Edvin

9 kommentarer till De rödgröna gör upp med SD om a-kassan

  1. David Bergström skriver:

    Ibland måste man samarbeta med sin ovän för att uppnå något som gynnar båda parterna.

  2. Det hör till demokratins spelregler men då tycker jag att man skall erkänna det öppet och inte hyckla.

  3. Annika skriver:

    SD går med på detta? Hur tänker de här? (Tänker de över huvud taget?) Om jag nu får vara så galen att jag roar mig med SDs egna smaklösa argumentation: Va bra. Nu kan jag med min kunskap som kameldrivare söka i första hand efter kameljobb, eftersom det är det som är mitt yrke från tiden i mitt gamla hemland. Och absolut de deltidstjänster inom kameltjänster som finns lokalt. Tjosan! Staten betalar! Nu kan jag skjuta på en ny utbildning ett tag till.
    Med detta extremt smaklösa inlägg undrar jag – slår inte SD sig själva i foten nu? För dessa regler ska väl även gälla invandrare? Eller ska A-kassan bara gälla ursvenskar?

  4. […] De rödgröna gör upp med SD om a-kassan « Stefan – Nya moderaterna Trackback vid april 14, 2011 kl. 1:11 e […]

  5. HC skriver:

    Fånigt att du har knappen ”vi gillar olika”. Det är en sådant där till intet förpliktigande ”ställningstagande” av sossevänstertyp som nymoderater som du verkar känna er tvungna att skriva under på för att visa att ni vill gott och inte vill ont som de gamla moderaterna ju ville;-) På tal om de gamla moderaterna, se http://www.folkkapitalism.nu/2011/04/14/vagar-vi-hoppas-pa-en-renassans-for-bohman/

  6. […] Thomas Böhlmark – Edvin Alam – Stefan J. Eriksson – […]

  7. lol skriver:

    Varför spelar det någon roll om SD stöder deras förslag eller ej?
    Så länge saker och ting går igenom spelar det väl förfan inte någon roll om ett s.k ”främlingsfientligt” parti stöder ett icke-rasistisk förslag? ..Gosh

    .. En sak till, tom. SD har sagt (*I twitter) att han endast gick in och sa SD’s ståndpunkt och lämnade sedan.
    Men på andra stället sägs det att han sagt att han blev inbjuden..

    • (SD) får rösta hur de vill, det jag tycker är märkligt är det faktum att Ylva (S) uppenbarligen samtalar – eller i varje fall lyssnar på (SD). Tidigare har ju (S) gått ut med dyra löften om att aldrig samarbeta med (SD).

Kommentera

