Att låta barnen själva välja skola – en självklarhet

Här om dagen blev jag kontaktad av Dalarnas Tidningar som frågade om det stämde att min dotter gick gick på Kunskapsskolan i Borlänge. Jag svarade att det stämmer vilket resulterade i en kort notis i tidningen.

För mig är det viktigt att mitt politiska engagemang inte skall gå ut över familjen mer än nödvändigt, något som är svårt nog som det är. I och med att jag är fritidspolitiker sker mycket på fritiden vilket direkt går ut över familjen.

När det gäller val av skola är det självklart för mig att barn och ungdomar själva skall få göra aktiva val om de vill, som förälder skall man stötta och hjälpa sitt barn i detta. Att jag skulle försöka styra min dotters val av skola så att det passar för mig i min roll som fritidspolitiker är totalt otänkbart – vilken rätt har jag att sätta mina egna intressen för mitt barns?

Artikeln och framför allt de efterföljande kommentarerna blir väldigt märklig med tanke på att jag företräder ett parti som är för friskolor och att erbjuda eleverna möjlighet till aktiva och fria val. Om jag hade nekat min dotter att välja skola och tvingat henne att gå i en av kommunens skolor hade det däremot varit på sin plats att ifrågasätta och kritiser. Då hade jag gått emot partiets inställning när det gäller såväl friskolor som människors fri- och rättigheter, det hade varit något att reagera på. (Dessutom misstänker jag att ett sådant agerande även skulle gå emot Barnkonventionen).

Kommentarerna som skrivs gör mig uppriktigt förvånad och i vissa fall rent ut sagt rädd, hur kan man ha en sådan syn på barns rättigheter?

Media: DT

Kommentera

