Firar 5 år av aktivt lyssnande!

Nu på onsdag den 10 april är det exakt 5 år sedan jag började med mina biblioteksträffar här i kommunen. Detta jubileum är något jag tänker fira med en biblioteksträff där jag bjuder på kaffe, saft och tårta dagen till ära. – Välkomna!

Den 4 april 2008 genomförde jag min första biblioteksträff och detta har sedan dess varit en återkommande aktivitet med ca 8 – 10 träffar per år.

Jag är väldigt glad och tacksam för att biblioteksansvarig tillsammans med bibliotekspersonalen gjort detta möjligt, vi har en fantastiskt duktig och engagerad personal i vår kommun.

För mig är det väldigt viktigt att ha en aktiv dialog med människor, utan dialog kan inte jag veta vad människor tycker och tänker – de människor som jag skall representera i min roll som förtroendevald politiker.

En stor utmaning är hur man når människor och får igång en dialog så att man får möjlighet att ta del av deras synpunkter och frågor. Personligen tror jag att det handlar om aktivt och ihållande arbete via olika kanaler som tidningar, nätet men framför allt personliga möten med människor. Mina biblioteksträffar finns där för att ge människor möjlighet träffa mig personligen – om de vill.

Jag tycker att det är viktigt att människor vet vilka som representerar dem då det kan finnas risker med anonyma politiker, risker som kan ha negativa konsekvenser för samhället. Min teori är att det finns en risk att anonyma politiker inte tar lika stort ansvar som mer kända sådana, att man ibland ”gömmer sig” bakom anonymiteten.

Det viktigaste för mig i min roll som förtroendevald politiker är att möta människor och via en aktiv dialog diskutera sådant som är viktigt för dem i deras situation. I och med att jag arbetar heltid i mitt yrke som IT konsult – jag är fritidspolitiker, är det svårt att hitta tid för dessa möten vilket är frustrerande. Den tid jag använder är fritid vilket innebär att jag ”stjäl” tid  som jag kunde ägnat åt familjen, att vara fritidspolitiker är en ständig kompromiss.

Idag finns det många sätt att kommunicera vilket är en stor fördel kanske framför allt för oss fritidspolitiker. Jag tänker på det som ofta går under samlingsnamnet sociala media – Facebook, Twitter, Blogg osv men även sådant som e-post och telefon. Via dessa olika kanaler har människor idag möjlighet att kommunicera direkt med varandra på ett helt annat sätt än tidigare. Geografiska och organisatoriska hinder är idag inte alls lika avgörande, jag kan via t. ex. Twitter få en direktkontakt med vår utrikesminister Carl Bildt – något som var om inte otänkbart så i varje fall väldigt osannolikt för några år sedan.

Det är ingen rusning till vare sig mina biblioteksträffar eller via andra kanaler men jag har fått och får många positiva kommentarer från människor vilket är glädjande. Jag tänker absolut fortsätta göra vad jag kan för att erbjuda människor möjlighet att komma i kontakt med mig i rollen som förtroendevald – vi vill ha en dialog med människor, det är så vi lägger grunden för vår politik.

Slutligen, att vara förtroendevald är en stor ära – att få någons förtroende är något av det största som finns. Att få många människors förtroende är ännu större. Det är dock förenat med stort ansvar, att bära upp och förvalta detta förtroende är något jag är väldigt ödmjuk inför.

 

Media: DT

Andra bloggar: Dan Forslund

Kommentera

