Helgpyssel – Politiska program och sociala medier (#blogg100 dag 2)

Som fritidspolitiker används mycket fritid till det politiska engagemanget, därav namnet fritidspolitiker antar jag. Det handlar om möten på eftermiddagar, kvällar och helger och förberedelsetid inför dessa men även sådant som föreningsaktiviteter och inte minst kampanjarbete. En annan viktig del är utbildning vilket är viktigt för att hålla sig uppdaterad och utvecklas som politiker.

Igår ägnade jag större delen av dagen åt just utbildning där vi gick igenom våra politiska program inför valet, Landstings-, Näringslivs- och Landsbygdspolitiska program för moderaterna i Dalarna samt vårt Kommunpolitiska ramprogram. Det var intressanta och viktiga genomgångar men det kräver ytterligare tid av oss i form av självstudier så att vi är väl insatta i de olika programmen inför valrörelsen och våra politiska uppdrag. Det program som ligger mig närmast är det Landsbygdspolitiska programmet då jag själv bor på landsbygden – hela Dalarna är i princip ett landsbygdslän egentligen. Landsbygdsfrågor är viktiga för hela landet – även storstäderna men tyvärr försvinner de i den politiska debatten, detta är något jag tänker försöka hjälpa till att förändra.

Under dagen hade vi även ett pass om sociala medier och då framför allt Twitter med Christine Hanefalk, kommunikatör hos riksorganisationen inom moderaterna. Det var ett viktigt pass där jag tror att många fick upp ögonen för vad Twitter faktiskt är och att det är ett av flera viktiga sätt att kommunicera med människor på – i Twitters fall kanske framför allt andra politiker och media.

Dagen var givande och det var absolut värt att investera tiden men samtidigt kan man se det som att den tiden tas från min familj vilket är något jag ständigt slåss med inombords. För mig är familjen viktigast av allt och något jag sätter före allt annat här i världen samtidigt som jag vill göra ett bra jobb som förtroendevald fritidspolitiker – detta skapar en konflikt.
Om jag skall kunna göra ett bra jobb som förtroendevald – något jag anser vara en självklarhet att de jag representerar skall kunna förvänta sig – måste jag lägga ner den tid som krävs. Samtidigt borde jag som sambo och pappa egentligen ägna all min fritid åt familjen om jag skall leva upp till detta att jag sätter familjen främst…

Den enda ”lösningen” antar jag är att göra sitt bästa både som politiker, sambo och pappa samt givetvis på jobbet – jag inser att i princip alla människor slåss med mer eller mindre samma konflikt så jag är inte ensam. Jag tror dock att det är en extra utmaning för de som är fritidspolitiker då man inte bara har sig själv och sina närmaste att tänka på utan även alla människor som man företräder – ett förtroende som innebär ett stort ansvar.

Passet om sociala medier resulterade i att jag skall hålla ett antal utbildningar för moderaterna i Dalarna och hjälpa mina partikollegor med sociala medier och då med särskilt fokus på Twitter. Det är något jag gärna gör då jag tycker om att dela med mig och hjälpa till om och när jag kan, det gäller såväl i min roll som politiker som i andra sammanhang. Att få fler (fritids)politiker att använda sociala medier är något jag brinner för då det förhoppningsvis leder till mer och bättre dialog mellan politiker och de människor de faktiskt representerar. Kan jag bidra till detta är det värt att betala i form av fritid för jag anser att det är en självklarhet – enligt mig ett krav – att ha en aktiv dialog, hur skall man annars veta vad de människor man representerar tänker och tycker?

Mina utmaningar är samtidigt enormt världsliga när man lyfter blicken vilket i helgen blev extra tydligt med tanke på vad som händer i Ukraina. Som historiskt intresserad – historienörd helt enkelt, är det som händer i Ukraina i detta nu väldigt oroväckande och något jag följer noga (på min fritid även det 😉 ) I år är det 100 år sedan första världskriget startade och upprinnelsen till den mänskliga katastrofen bestod i vapenskrammel, mobilisering, tuffa ordväxlingar, krav på andra länder osv – något som idag upprepas på ett obehagligt och oroväckande sätt. Jag hoppas verkligen att världen har lärt sig av historien så att vi inte upprepar samma misstag ännu en gång men jag måste tyvärr erkänna att jag är orolig för att alla ännu inte lärt sig…

Media: DN, Expressen, AB

Carl Bildt – Alla dessa dagar

Andra #blogg100:  Karin EnglundErshags eskapaderPer-Andes bloggVilla California

Kommentera

