Läs för era barn! (#blogg100 dag 3)

Idag blir det ett kort inlägg på grund av tidsbrist, jag har inte hunnit med det jag egentligen behövde ha klart idag men det är bara att gilla läget. Ryssland och Putin manglar på så jag blir bara mer och mer orolig men framför allt ledsen då det handlar om människor, tänker inte skriva något om detta idag dock.

Igår kväll snappade jag upp en bild som jag gillar helskarpt:

BookNeard

 

Bilden och tillhörande text är klockren och stämmer exakt med min syn på läsning och böcker!

Något av det bästa man kan göra som förälder är att läsa för sitt barn från tidig ålder, börja direkt när barnet är litet! Genom att läsa för sitt barn mycket och ofta blir läsning något naturligt samtidigt som barnet lär sig hela tiden.
Fortsätt läsa även när barnet själv kan läsa, det är minst lika viktigt då om inte viktigare – det är i början av barnet ”karriär” som läsare stöttning och goda förebilder är extra viktiga. Barnet behöver stöd och hjälp för att ta sig igenom den första perioden innan läsningen börjar gå smidigare.
Diskutera det ni läser tillsammans, då hjälper ni barnet utvecklas på flera sätt samtidigt som ni får möjlighet till härliga stunder tillsammans vilket ni värdesätter enormt både i stunden och i framtiden.

Att läsa för sitt barn när det skall sova borde vara ett krav på alla föräldrar och detta så länge som möjligt – även långt efter det att barnet själv kan läsa. Att få den tiden med sin förälder är enormt värdefullt för ett barn – och föräldern.

Får ett barn upptäcka det fantastiska med läsning har det en jätte bra och viktig start med sig in i skolan, något som de har stor nytta och glädje av hela livet.

Jag och min sambo har troligtvis mycket tack vara vårt eget intresse för läsning och böcker haft förmånen att se två ”Intellectuall badass” växa upp här hemma – något vi är både stolta och glad över.

Läsning är ett sätt att umgås med och engagera sig i sitt barn vilket är viktigt som jag har bloggat om tidigare här på min blogg.

 

Kommentera

