Inlägg från 2010 lika aktuellt idag (#blogg100 4)

När jag gick igenom min gamla blogginlägg hittade jag ett om skolan som är lika aktuellt idag:

—–
Jag tror att en del av lösningen är en skola som fokuserar på kärnverksamheten – i lägre åldrar läsa, skriva och räkna. Utan grundläggande kunskaper i dessa ämnen får eleven svårt, i praktiken mer eller mindre omöjligt, att ta till sig vidare utbildning.

Skolan skall ha som vision och mål att alla elever skall ha godkänt betyg i alla ämnen när de går ut nionde klass – inte som idag där enbart de så kallade kärnämnena prioriteras.

Vägen dit är lång men några saker jag tror är avgörande är bl. a. följande:
•Ledarskap – en tydlig ledning inom skolan när det gäller såväl skolchef som rektor.
•Kunniga, engagera och motiverade lärare med goda ämneskunskaper vilka brinner för sitt jobb.
•Tydligt föräldraansvar där skolan uppmanar föräldrarna till engagemang och ger dem möjlighet till detta.
•Tydligt elevansvar där skolan från första skolår är väldigt tydliga med varför man går i skolan och kravet på eget engagemang.
—–

Utmaningarna med skolan är inte enbart en skolfråga, det är mer än så men tyvärr verkar det vara mer eller mindre tabu att lyfta detta med föräldrarnas ansvar – och elevernas ansvar.

Detta får bli mitt inlägg idag, skolan har varit och är något jag är extra intresserad av.

Kommentera

