Skrivkrampen övervunnen och videoklipp (#blogg100 6)

Skrivkrampen släppte – till slut, jag lyckades stätta ihop min motion trots allt.
Så här blev slutresultatet:

———

Motion

Ökad digital närvaro

Moderaterna i Gagnef föreslår fullmäktige besluta

att kommunen skall modernisera sin webbplats
att kommunen skall ha en sida på Facebook
att kommunen skall ha ett twitterkonto
att kommunen löpande skall utvärdera och förnya sin närvaro på nätet

Digital närvaro i olika kanaler är idag mer eller mindre en självklarhet för såväl företag som offentliga myndigheter. Även medborgarna finns på nätet, varför det är oförsvarligt att kommunen inte finns representerad där.

Kommunen har en webbplats, som börjar bli till åren vad gäller utseende och även funktion. Webbplatsen hamnar tyvärr i bottenskiktet vid bedömningar av kommunernas webbplatser i Sverige, vilket i sig är en anledning till att modernisera den. Idag förutsätter man att en kommun finnas på Facebook och Twitter för information och dialog.

Sociala medier som Facebook och Twitter ger idag möjlighet till dialog på ett sätt som jag tror skulle öka kommunens möjlighet att föra dialog med människor – inte minst bland yngre. Att kontakta kommunen via telefon, e-post eller brevledes upplevs troligtvis av många som onödigt omständligt för de som idag använder dessa nya kanaler.

Rätt använt kan en sida på Facebook och ett konto på Twitter öka möjligheterna för kommunen att nå ut till människor samtidigt som det kan minska belastningen på kommunens tjänstemän. En viktig fördel är även att dessa digitala kanaler kan vara ett effektivt och bra sätt att nå ut med information vid en krissituation.

Praktiskt kan man informera besökarna om vilka tider dessa kanaler är “bemannade”, hur och när eventuella frågor och kommentarer besvaras osv. Det finns flera bra exempel på kommuner som använder Facebook och Twitter idag även här i Dalarna, två exempel som jag gärna lyfter fram är Leksand och Malung-Sälen.

Idag är Facebook och Twitter framträdande men detta kan och kommer att ändras i framtiden. Detta kräver att kommunen bevakar och följer med utvecklingen löpande för att hålla en bra servicenivå hela tiden.

Moderaterna i Gagnef

Stefan J. Eriksson

———

Nätet är onekligen intressant på många sätt, inte minst sättet som saker sprids. För ett par dagar sedan fick jag ett videoklipp i mitt flöde på Google+ med en tjej som imiterade olika språk men med nonsensord (mer eller mindre i varje fall). Det var ganska häftigt å jag visade för min sambo och dotter på morgonen efter att jag sett det.

Det intressanta är att klippet senare dök upp i mitt flöde på bl.a. Facebook från diverse håll ganska snabbt och detta växte ytterligare kanske framför allt för att Veckorevyn valde att lägga ut det. För mig är det ganska intressant hur och varför saker sprids på nätet, via vilka kopplingar osv. Jag fick klippet någon dag innan jag uppmärksammade någon egentlig spridning, hade jag valt att dela vidare hade spridningen kanske skett lite tidigare (eller inte). Det är onekligen intressant att tänka på hur vi människor fungerar, vad som får oss att dela saker vidare och vilka faktorer som avgör vad som får stor spridning och inte.

Kommentera

