Ingen lokal skolplan eller lokala mål! (#blogg100 10)

Igår missade jag dagens #blogg100 inlägg ännu en gång, det visar väl kanske på det jag nämnde i mitt första inlägg om utmaningen med att vara fritidspolitiker osv – tiden räcker inte till varje gång – speciellt inte när det är kommunfullmäktige på kvällen…

Vid gårdagens kommunfullmäktige tog vi beslut om Vision och skolplan för Gagnefs kommun vilket glädjer mig då vi inte längre har några lokala mål utan enbart en vision. Jag har personligen slagits för detta länge då jag anser att de nationella målen räcker och blir över och att vi skall börja med att försöka leva upp till dessa innan vi hittar på egna lokala mål. Skolan har tillräckligt med administration som det är idag och därför skall vi inte lägga på ytterligare sådan.
Det har lyfts argument där man säger att egna lokala mål inte går emot eller är mer prioriterade än de nationella målen och/eller att de lokala målen bara handlar om att man vill lyfta fram prioriterade mål från de nationella målen osv. Jag är emot detta då jag är övertygad om att hur man än formulerar sig blir lokala mål något som skolan ser som extra prioriterat och därför också lägger extra tid och resurser på – som tas från annan verksamhet. Ett annat argument är att lokala målen är viktigt för att kunna utvärdera och följa upp vad som händer i skolan men det går att göra utan uttalade mål och det görs troligtvis bättre så dessutom.
Om verksamheten vet vilka mål som vi avser att följa upp tror jag att verksamheten fokuserar på att leverera så bra resultat som möjligt just kring dessa mål med resultatet att skolan prioriterar på de lokala målen och kanske framför allt på att visa bra resultat för oss politiker. Jag anser att uppföljning och utvärdering skall basera sig på fakta som hämtas direkt ur verksamheten och att man får mest korrekt data om den verksamhet som mäts i förväg inte vet exakt vad och hur detta kommer att mätas. (För övrigt anser jag att nationella prov borde gå till enligt samma princip och inte som idag när skolorna lägger ner tid på att förbereda eleverna inför nationella prov. – Det man idag mäter är i praktiken mest hur bra skolorna är på att förbereda sina elever på de nationella proven vilket knappast är syftet).

Vi politiker borde tänka efter både en och två gånger innan vi fattar beslut som innebär någon form av administration (vilket nästan alla beslut gör i någon form) – detta är extra angeläget när det gäller skolan. Vi borde även se över om alla tidigare beslut och tillhörande administration fyller sitt syfte och framför allt – om det gynnar eleverna. För varje ny administrativ pålaga vi lägger på skolan borde vi se till att ta bort en annan – minst. Med detta beslut har vi tagit ett litet steg i rätt riktning genom att visa verksamheten att vi litar på dem och framöver fokuserar på att följa upp vår vision istället för lokala mål – jag tror att det är något som våra rektorer och lärare uppskattar.

Kommentera

