Digitala möten i föreningslivet (#blogg100 12)

Jag undrar hur ofta digitala möten används i föreningslivet som komplement eller rent av ersättning till fysiska möten.

Det är många gånger svårt att hitta tid för att åka på det där mötet vilket för många resulterar i att det inte blir något möte med följden att man missar information, diskussion osv. – Det är antagligen extra vanligt förekommande bland människor som ”är mitt i livet” med jobb, familj, hus osv. Även om man får ta del av mötesanteckningarna från ett möte är det inte samma sak som att sitta med och ta del av diskussionen.

Det finns idag ett antal olika lösningar som ger möjlighet till distansmöten, lösningar med enbart ljud, ljud och möjlighet till dokumentdelning men även ljud och bild osv.

Jag använder själv Google Hangouts och har testat ett antal andra varianter som t. ex. UberConference och TeamViewer, alla med sina för- och nackdelar.

Genom att använda digitala lösningar kan föreningar och andra erbjuda medlemmarna möjlighet att delta i möten på distans och flera av tjänsterna ger även möjlighet till inspelning vilket innebär att föreningen kan lägga ut detta så att medlemmarna får möjlighet att ta del av vad som diskuterades osv

Detta är något jag själv skall försöka införa i vår förening (Moderaterna i Gagnef) då jag tror att det kan vara ett sätt att få fler att intressera sig för och engagera sig i politik. Att få fler människor att engagera sig föreningslivet är ett behov som finns över allt, det gäller inte bara inom politiska partier så detta är angeläget. Utan engagerade medlemmar kan vi inte ha ett fungerande föreningsliv här i Sverige vilket vore förödande då det är så mycket som står och faller med dessa föreningar. – Detta är extra tydligt för oss som bor på landsbygden där nästan alla former av fritidsaktiviteter sköts av olika föreningar, utan dessa föreningar och deras ideella arbete skulle det inte finnas mycket sådan verksamhet kvar.

Alla sätt att förnya och förenkla administration och annat inom föreningslivet är bra, jag skall dra mitt lilla står till stacken och ta tag i möjligheten med digitala lösningar för distansmöten och annat!

One Response to Digitala möten i föreningslivet (#blogg100 12)

  1. Larz Andersson skriver:

    Mycket bra inlägg. Jag har själv reflekterat över bristen på användning av stöd för ”smarta” möten i föreningslivet.
    I mitt jobb som Management konsult sitter jag dagligen i videokonferenser, telefonkonferenser och it baserade såsom Lync, Communicator, GoTo och Skype med folks runt om i sverige och runt om i världen.

    Det är tids- och kostnadseffektivt. Givetvis är fysiska möten det bästa men för tid, kostnad och miljö bör nog även föreningslivet ta till sig de nya lösningarna för möten.

Kommentera

