Vad är viktigast för våra barn och unga?

Alliansen ska prioritera unga står det i Dagens SvD vilket gör mig glad då barn och unga är något som ligger mig nära och jag tycker är något tycker är viktigt.
Här i Gagnef, Dalarna jobbar jag för och tänker fortsätta jobba för att våra barn och unga skall få bästa möjliga förutsättningar i livet. Det handlar bl. a. om förskola, skola, fritids och fritidsaktiviteter men även om engagerade och närvarande föräldrar. Förskola och skola kan göra mycket men de kan aldrig ersätta värdet av engagerade föräldrar vilket är en bister verklighet för många barn.
Alliansen höjer flerbarnstillägget vilket är ett steg i rätt riktning, det finns många familjer som idag lever på marginalerna där dessa extra kronor kan göra skillnad. I denna satsning ingår även 60 miljoner kronor till sommarskolor för de elever i årskurs 9 som ej nått behörighet till gymnasiet.
Att satsa på barn och unga är rätt och en investering i framtiden för oss alla, vi behöver unga människor som växer upp kunniga och starka med gott självförtroende. Vi kommer alla förr eller senare att bli beroende av just dessa unga när vi själva är gamla – vilket är viktigt att komma ihåg.
Själv anser jag att familjen är viktigast för barnen så jag vill inte se sådant som kvoterad föräldrapenning – föräldrarna måste själva få avgöra vad som är bäst för deras familj. Jag vill se fler satsningar som stöttar föräldrarna i deras roll – som föräldrar, det kan röra sig om utbildning och information men även sådant som vårdnadsbidrag – allt som ökar familjens möjligheter att ge barnen en bra start i livet.
Personligen vill jag ha en skola med fokus på kunskap, en skola med kompetenta och engagerade lärare som har mycket goda ämneskunskaper. Jag vill ha en skola som ser eleverna redan klass 1 med ordentlig uppföljning för att se hur de ligger till så att insatser kan göras i tid. Detta skall sedan ske löpande under hela barnets skolgång och fokus skall hela tiden vara barnet och dess utveckling.
Så tror jag att vi hjälper våra barn och unga bäst och ger dem bästa möjliga start i livet – detta tänker jag jobba för som politiker i Dalarna och Gagnef.

Andra bloggar: Kent, Lars, Marie-Louise och André

Veckans bloggdebatt

3 Responses to Vad är viktigast för våra barn och unga?

  1. […] Tokmoderaten, Thomas,   Stefan, Törnqvist […]

  2. […] Lotta O och Thomas och Daniel och Edvin och Moderata Perspektiv och Tokmoderaten och Törnqvist och Mikael och Magnihasa och Stefan […]

  3. […] Edvin och Moderata Perspektiv och Tokmoderaten och Törnqvist och Mikael och Magnihasa och Stefan och […]

Lämna en kommentar